Periferik Arter Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

Periferik arter hastalığının tedavisi üç ana başlıkta incelenebilir; sağlıklı yaşam, ilaçla tedavi ve ameliyat.

Periferik arter hastalığının tedavisinin amacı kalp krizi ve felç riskini azaltmak; kladikasyo belirtilerini azaltmak; hareket kabiliyetini ve yaşam kalitesini arttırmak; ve komplikasyonları önlemektir. Tedavi bulgulara ve semptomlara, risk faktörlerine ve fiziki muayenenizin sonuçlarına göre değişir.

Tedavi hastalığın ilerleyişini yavaşlatabilir veya durdurabilir ve komplikasyon riskini azaltır. Tedavi edilmezse hastalık ilerleyebilir ve yetersiz kan akışından dolayı ciddi doku hasarlarına yol açabilir. Ciddi periferik arter hastalığında ampütasyon bile gerekebilir.

Sağlıklı Yaşam

Tedavi sıklıkla kalp sağlığı için yaşam tarzının değiştirilmesini içerir:

• Spor
  • Sigarayı bırakmak
  • Sağlıklı beslenme bunlar arasında yer alır.

İlaçla Tedavi

• Kolesterol düşürücü ilaçlar. Kalp krizi ve felç riskini azaltmak için kolesterol seviyenizi düşüren ilaçlar alabilirsiniz.
  • Tansiyon ilaçları. Ayrıca yüksek tansiyonunuz varsa doktorunuz bunu düşürmek için ilaç verebilir.
  • Kan şekerini kontrol eden ilaçlar. Diyabetiniz varsa, kan şekerinizi kontrol etmek daha önemli bir hale gelecektir. Doktorunuzla kan şeklerinizin ne olması gerektiği ve bu hedefe ulaşmak için neler yapmanız gerektiği hakkında konuşun.
  • Pıhtı oluşumunu önlemeye yönelik ilaçlar. Periferik arter hastalığı, uzuvlarınıza giden kan akışıyla alakalı olduğu için bu akışı iyileştirmek önemlidir.

Bunların yanında doktorunuz size semptomlarınızın etkilerini azaltacak ilaçlar da verebilir.

Cerrahi Yöntemler

Bazı durumlarda, periferik arter hastalığını tedavi etmek için anjiyoplasti veya ameliyat gerekebilir.

• Anjiyoplasti: Bu işlemde, hastalıktan etkilenmiş arterin içine içi boş küçük bir tüp (kateter) sokulur. Kateterin ucunda küçük bir balon vardır ve bu balon arteri açmak ve arter duvarındaki tıkanıklığın giderilmesi için şişirilir, aynı anda kan akışını hızlandırmak için arter gerilir. Ayrıca doktorunuz arteri açık tutmak için stent de takabilir.
  • By-Pass ameliyatı: Doktorunuz vücudunuzu başka bir yerinden aldığı sağlıklı damar veya sentetik yapay bir damar ile tıkalı veya daralmış damarı bypass edebilir.
  • Trombolitik tedavisi: Eğer arterinizi tıkayan bir pıhtı ise, doktorunuz bunu çözmek için damarınıza pıhtı çözücü bir ilaç enjekte etmeyi tercih edebilir.

Egzersiz Programı

İlaçla tedaviye veya ameliyata ilave olarak doktorunuz size bir egzersiz programı da verebilir. Bu program sizin ağrısız yürümeniz içindir. Düzenli egzersiz hastalığın semptomlarını iyileştirmede yardımcı olabilir.