Bacak Yaraları (Ulkus) Tedavisi

Bacak ülseri nedir?

Bacak ülseri en basit şekliyle bacak derisinin bozulmasıdır, bu durum havanın ve bakterilerin derialtı dokusuna girmesine sebep olur. Bu durum genellikle deriye zarar veren bir kazanın ardından gelişir.
Çoğu insanda böyle bir yara herhangi bir sorunla karşılaşmadan bir iki hafta içinde iyileşir. Bununla birlikte, ciltte altta yatan başka bir problem varsa cilt iyileşmez ve yaralanana bölge gittikçe büyür. Bu kronik bacak ülseridir.

Bacak ülserine ne sebep olur?

Kronik bacak ülserlerinin en yaygın sebebi bacak veni hastalığıdır. Venlerde görülen hastalıklar tüm bacak ülserlerinin 3’te ikisinin sebebini oluşturur.

• Ven Hastalığı (venlerin düzgün çalışmamasından kaynaklı) – bacak ülserlerinin yaklaşık %80’i
  • Arter Hastalığı (arterlerin düzgün çalışmamasından kaynaklı) – bacak ülserlerinin yaklaşık %15’i
  • iğer sebepler (diyabet, romatoid artrit ve diğer nadir sebepler) – bacak ülserlerinin yaklaşık %5’i

Bazı vakalarda, ülserin aynı anda iki veya daha fazla sebebi olabilir. Doktorunuz, bacak ülserinizin tipini, büyüklüğünü ve şiddetini değerlendirmek için sizi muayene edecek ve size bazı testler uygulayacaktır.
Ven kaynaklı bacak ülserinin tedavisi
Uygun tedaviyle, ven kaynaklı çoğu bacak ülseri üç ila dört ay içerisinde iyileşir. Tedavi mutlaka bir uzman gözetiminde yapılmalıdır.

Ülserin temizlenmesi ve bandajlanması

İlk adım ülser üzerindeki kirlerin ve ölü derilerin temizlenmesidir ve ardından bandaj uygulanır. Bu ülserin iyileşebilmesi için en uygun şartları oluşturur. Ülseri bandajlamak için basit, yapışkan olmayan bir bandaj kullanılır. Bu bandajın haftada bir değiştirilmesi gerekir. Çoğu insan bir uzman gözetiminde kendi ülserini temizler ve sarar.

Kompresyon

Bacaklarınızdaki ven dolaşımını artırmak ve şişlikleri tedavi etmek için sağlık görevlisi etkilenen bacağınıza sıkı bir kompresyon bandajı uygular. Bu bandajlar bacaklarınızı sıkması ve kanın kalbinize doğru akışını desteklemesi için tasarlanmıştır.

Bandaj haftada bir değiştirilmelidir. Kompresyon bandajları, bacak ülserinin üzerine ilk defa uygulandığında genellikle acı verir. Doktorunuzun önereceği bir parasetemol veya ağrı kesici almanız sizin için iyi olacaktır. Ülser iyileşmeye başladıkça acı azalacaktır, ancak bu genellikle 10-12 gün sürecektir.

Kompresyon bandajını tarif edildiği şekilde uygulamanız son derece önemlidir. Herhangi bir sorun yaşadığınızda kendiniz çıkarmak yerine, bir uzmandan bandajı çıkarmasını isteyebilirsiniz.

Geceleri bandaj çok rahatsız ederse, sıkarsa, vs. Kalkıp biraz yürümek iyi gelecektir. Ancak şunları yaşarsanız bandajı çıkarabilirsiniz:

• Ayak bileğinizin ön kısmında şiddetli ağrı
  • Ayağınızın üstünde şiddetli ağrı
  • Ayak baş parmağınızın mavileşmesi ve şişmesi

Bandajı böyle bir durumda çıkardığınızda ayağınızı yukarı kaldırdığınızdan ve hemen doktorunla iletişime geçtiğinizden emin olun.

Tedavi sırasında, ülserin daha hızlı iyileşmesi için şunlara dikkat edin:

• Aktif olun, düzenli olarak yürüyün.
  • Otururken veya uzanırken etkilenen bacağınızın vücut hizasından yukarıda olmasına özen gösterin.
  • Ayağınızı indirip kaldırarak, bileğinizden döndürerek düzenli spor yapın.
  • Kiloluysanız kilo vermeye çalışın, sağlıklı beslenin.
  • Sigara içmeyin ve alkol tüketimini azaltın.
  • Rahat ayakkabılar giyin ve etkilenen bacağınızı yaralamamaya özen gösterin.