Herballar ve Besin Takviyeleri Nedir?

Besin takviyeleri ve herballer yediğiniz veya içtiğiniz bir takım maddelerdir. Bunlar vitamin, mineral, bitki, amino asit veya bu maddelerin belli kısımları olabilir. Bir tabletin, kapsülün içinde veya sıvı formda bulunabilirler. Bunlar diyetinizi desteklemek için vardır, asla diyetinizin yerine geçmezler.

Besin takviyelerini eczaneden, bu ürünleri satan mağazalardan, marketlerden, hatta internet üzerinden bile alabilirsiniz. İnsanlar genellikle bu ürünleri sağlıklı yaşam ile ilgili sebeplerden dolayı almaktadır. En yaygın besin takviyeleri arasında vitaminler ve mineraller, botanik ürünler ve doğal kaynaklı maddeler yer almaktadır.

Besin takviyesi üreticileri herhangi bir ürünlerinin hastalığı teşhis ve tedavi ettiğini veya bir hastalığı önlediğini söyleyemezler. Sadece sağlıklı bir yaşam için size destek olurlar deme hakları vardır.

Besin takviyeleri ne için kullanılır?

Başta da belirttiğimiz üzere insanlar bu ürünleri sağlıklı yaşama destek için almaktadır. Eski zamanlardan bu yana insanların hastalıkları önlemek, enfeksiyonları tedavi etmek, ateşi düşürmek ve yaraları iyileştirmek için bitkileri kullandığını biliyoruz. Bitkisel ilaçlar ayrıca kabızlık tedavisinde, ağrının dindirilmesinde ve uyarıcı olarak da kullanılmakta. Hatta bilimsel araştırmalar bazı bitkilerin, aynı etkiyi yaptığını söyleyen kimyasal ilaçlara göre çok daha etkili ve daha az zararlı olduğunu ortaya koymuştur.

Araştırmacılar, bazı besin takviyelerinin belli sağlık problemlerini önlemede veya tedavi etmede yardımcı olmadığını bulmuştur. Örneğin beta karoten ve vitamin E kalp hastalıkları veya kalp krizi riskini düşürmez.

Besin takviyeleri güvenli mi?

Her herbal ve besin takviyesi güvenlidir desek yanlış olur, çünkü değildir. Bir herbalin veya besin takviyesinin güvenilirliğinden şüphe duyuyorsanız mutlak suretle doktorunuza, eczacınıza veya diyetisyeninize danışın.

Eğer bir besin takviyesi kullanacaksanız veya almakta olduğunuz ilaç tedavisine besin takviyesiyle ek yapacaksanız mutlaka doktorunuza danışmalısınız! Doktorunuzun uygulamakta olduğu ilaç tedavisiyle çelişen, ona uygun olmayan bir takviye almanız büyük riskler doğurabilir. Bu özellikle gebe ve emziren kadınlar için son derece önemlidir.

Besin takviyesi kullanırken şunları sakın aklınızdan çıkarmayın:

• Klasik ilaçlarda olduğu gibi besin takviyelerinin de yan etkileri vardır, alerjik reaksiyonları tetikleyebilir veya kullanmakta olduğunuz ilaçlarla etkileşime girebilirler. Bu genel sağlık durumunuzu daha da kötü bir hale getirebilir.
  • Besin takviyelerinin üretim yöntemleri belli bir standarda göre yapılmaz. Bundan dolayı aynı ürünün farklı markaları bile farklı etkiler gösterebilir. Nasıl olsa aynısı diye aldığınız bir besin takviyesinin çok farklı etkilerine maruz kalabilirsiniz.
  • Vitamin ve minerallerin haricindeki besin takviyelerinin uzun dönem etkileri üzerine yapılmış bir çalışma yoktur, yani bunların uzun vadedeki etkileri bilinmemektedir.