Şah (Karotis) Damar Hastalığı Nasıl Tedavi Edilir?

Karotis arter hastalığında uygulanan tedavinin esas amacı inmenin önüne geçmektir. Karotis arterlerinizdeki tıkanıklığın derecesine göre farklı tedaviler uygulanabilir.

Eğer tıkanıklık hafif vewya orta derecedeyse, doktorunuz şunları tavsiye edebilir:

• Atherosklerozun ilerlemesini yavaşlatmak için yaşam tarzınızda değişiklikler yapmanız. Mesela sigarayı bırakmak, kilo vermek, sağlıklı beslenmek, tuzu azaltmak ve düzenli spor yapmak gibi.
  • Tansiyonunuzu kontrol etmek ve kolesterol seviyenizi düşürmek için ilaçla tedavi. Doktorunuz ayrıca pıhtı oluşumunun önüne geçmek için her gün Aspirin veya diğer kan inceltici ilaçları almanızı da tavsiye edebilir.

Eğer tıkanıklık ciddi boyuttaysa veya bir geçici iskemik atak ya da inme geçirdiyseniz, doktorunuz arterinizdeki tıkanıklığı gidermek isteyebilir. Bunun için şu seçenekleri size sunabilir:

• Karotis endarterektomi (damar açma), ciddi karotis arter hastalığının tedavisinde en yaygın yöntem budur. Boynunuzun ön kısmı boyunca bir kesi yapılmasının ardından, cerrah tıkalı karotis arteri açar ve plakları temizler. Arter dikiş veya graft ile onarılır.
  • Karotis anjiyoplasti ve stent, eğer tıkanıklık karotis endarterektomi ile ulaşılamayacak bir yerdeyse veya ameliyatı riskli kılan bir sağlık sorununuz varsa bu yöntem uygulanabilir. Lokal anestezi verildikten sonra bir kateter yardımıyla tıkalı bölgeye küçük bir balon gönderilir. Arteri genişletmek için tıkalı bölgede balon şişirilir ve tekrar daralmasının önüne geçmek için bölgeye küçük bir tel ağ (stent) yerleştirilir.