Kalp ve Damar Hastalığı, Venöz yetmezliği nedir?

Venöz yetmezlik diğer bir değişle toplardamar yetmezliği sık görülen bir hastalıktır. Toplardamardaki kanın bacaklarda birikmesiyle sonucunda ortaya çıkan bir durumdur. Genellikle, toplardamardaki kapak problemlerine ya da toplardamar tıkanıklıklarına bağlı olarak gelişen bir durumdur. Bu bozulmada en önemli faktör yapısal-genetik yatkınlıktır. Buna, uzun süre ayakta kalma/oturma, sıcak iklimde yaşama ve hamilelik gibi faktörler de eklenince venöz kapakçıklarda yetmezlik gelişebilir. Venöz yetmezlik dediğimiz bu bozuklukta, bacak kaslarımız kasıldığında venöz kan akciğerlere doğru gider, ancak kaslarımız gevşediğinde kan tekrar ayağa doğru akar.  Genellikle, hastaların bacaklarının şişmesi, kaşıntı, bacaklarda ağrı hissi, bacaklarda daha büyük varislerin görülmesi, ayak bileği çevresinde ve bacaklarda renk değişiklikleri ve daha ileriki aşamalarda ise yaralarla kendini gösteren bir durumdur. Özellikle ileri aşamalara geldiğinde tedavisi çok daha zor hale gelebilmektedir. Bu sebeple rutin kontroller önemlidir. Bir sağlık problemi oluşturduğu gibi hastanın yaşamını zorlaştırır. Bazı durumlarda ciddi komplikasyonlara da yol açabilen önemli bir sağlık problemidir.  Uzman bir doktor hastanın ayağını ve hasta şikayetlerini inceleyerek teşhis edebilir ancak her hastada mutlaka renkli doppler ultrasonla inceleme yapılması gerekir. Renkli doppler ultrason inceleme hem kapak sorunu var mı yok mu; hem de derin damarlarda mı yoksa yüzeysel damarlarda mı olduğunu ortaya çıkarır. Renkli doppler (RDUS) ultrason tekniğinin bir ileri aşaması olan Doppler cihazı, vücudun damar ağını, kanın damarlar içindeki dolaşımını, dolaşımın yeterliliğini ve kanın akış hızını son derece kolay bir yöntemle ortaya koymaktadır. RDUS incelemesi hasta ayakta iken yapılmalıdır. Çünkü reflü yerçekimi etkisiyle oluşur ve bu ancak hasta ayakta iken değerlendirilebilir. Daha ileri değerlendirmeler özellikle karın içerisindeki toplardamarların değerlendirilmesi ultrosonografi yanı sıra doppler ultrasonografi ve bununla beraber olarak tomografi veya emar (MR) çekilerek gerçekleştirilir. En sık gerçekleşen toplardamar yetmezliği nedeni aynı varislerde olduğu gibi kalp kapak problemleriyle bilinen olan bir toplardamar hastalığıdır. Böyle durumlarda varis tedavisinde uygulanan temel prensipler geçerlidir. Bunlar ameliyat, lazer, radyo-frekans veya köpük skleroterapisidir. Eğer toplardamarlarda bir tıkanıklık söz konusu ise perforal damar dediğimiz arada derin ve yüzeysel damarlar arasında bağlantıyı sağlayan damarlardaki yetmezlik ise bu damarların ortadan kaldırılmasına yönelik bir tedavi gerçekleştirilir. Eğer bir tıkanıklık varsa, özellikle toplardamarların kalbe doğru ilerlerken ki karın içindeki bölümünde bir tıkanıklık varsa bu damarlara stand ya da balon yapılarak damarlar açılır.