Varis hastalığı nasıl tedavi edilir?

Varis hastalığını tedavi ederken doktorunuz varisin tipi, boyutu ve yaygınlığına göre uygun bir tedavi yöntemi belirleyecektir. Genel olarak üç tip varis vardır. Deriden çıkıntı yapmayan saç kılı inceliğinde olan kılcal damar olarak adlandırılan varisler, ciltten hafif çıkıntı yapan orta boy varisler ve ciltten bariz bir çıkıntı yapan büyük varislerdir. Varis hastaları, genellikle bacaklarını yukarı doğru kaldırarak daha rahat ederler. Çünkü özellikle kapakçık yetersizliği sebebinde oluşan varislerde, kanın kalbe geri dönüşünü kolaylaştırmak adına bacağı kalp seviyesinin üstüne getirirler böylece bacakta birikmiş olan kanın kalbe geri dönüşümünü kolaylaştırırlar.

Varis hastalarında doktorunuz hastalığı belirleye bilmek için önce ultrasonografi ile damarlarınıza bakar.  Varise sebebiyet verebilecek olan ciltte iki ana damar bulunur ve bu damarların sizin varisinizle ilgili bir ilişkisi var mı bunu belirlemek amacılığıyla ultrasonografiden yararlanırlar. Eğer hastanın ultrasonografiden sonra tespit edilmiş bir kapakçık yetersizliği varsa ve ağrı, şişlik ve yanma gibi şikâyetler kişinin hayat kalitesini bozuyorsa bu durumda ameliyattan fayda görülür. Ameliyat dışında gelişen teknolojiler sayesinde lazerle varis tedavisi de gerçekleştirilmektedir. Lazer enerjisini taşıyan lazer fiberi varisli damarın içine ayak bileğinden bir iğne deliği kadar bir yerden girilerek yerleştirilir. Daha sonra bu fibere lazer enerjisi verilir. Böylece varisli damarın iç yüzeyinin yakılması sağlanır. Damarın iç yüzünü yakan fiber yavaş yavaş dışarıya çekilir ve damarın boylu boyunca yakılması sağlanır. Varisli damarın iç yüzeyinin yanması nedeniyle damar ateşle karşılaşan plastik bir hortum gibi içine doğru yapışarak kapanır. Kapanan damar bacaktaki ana toplardamarların sağlıklı şekilde çalışmasına imkân verir. Damar kaçağını ortadan kaldırdıktan sonra ya da alternatif tedavi yöntemi olarak da köpük tedavisiyle (skleroterapi) yöntemi kullanılır. Skleroterapi varis tedavisinde en sık kullanılan ve en iyi bilinen yöntemlerden birisidir. Halk arasında, “iğne tedavisi” ve son yıllarda popülerleşen ismiyle “köpük tedavisi” olarak da bilinir.

Skleroterapi, basit olarak, varislerin içine onları tahrip eden bazı ilaçların enjekte edilmesidir. Tahrip olan varisler, tıpkı bir yaranın iyileştirilmesi gibi, vücut tarafından gittikçe küçültülürler ve zamanla tamamen ortadan kaybolurlar. Bunun yanı sıra hastaya doktoru varis çorabı önerebilir. Varis çorabı, bilinen çoraplardan farklı olarak bacağı daha yüksek basınçla sarar. Gerek istirahat halinde gerekse çalışırken dışarıdan uygulanan bu basınç toplardamarlardaki göllenmeyi ve buna bağlı olarak gelişen ödem ve sızlama gibi şikâyetleri azaltmaya yardımcı olur. Uzman doktorunuz hangi durumda nasıl bir yöntem izleyeceğini kendi karar verecektir.