Kalp Damar Cerrahisinde Risk Durumları

Kalp damar hastalıkları günümüzde o kadar yaygın ki tüm Dünya’da birincil ölüm nedenidir. Durum bu kadar elzem olunca kalp damar cerrahisinin önemi gün geçtikçe artmaktadır. Ülkemizde de yaklaşık her on iki dakikada bir ölümle sonuçlanan kalp damar cerrahisi hastalıkları olmaktadır. Peki, bu kadar ciddi risk barındıran kardiyovasküler rahatsızlıklar nelerdir?

Kardiyovasküler hastalık, kalbi ve çevresindeki kan damarlarını etkileyen bir durum kümesidir.

En yaygın türler şunlardır:

• Koroner arter hastalığı – Kalbin ana kan damarlarında oluşan bir hastalık.
  • Kanın arter duvarlarından pompalama kuvvetinin çok yüksek olduğu bir durum.
  • Kalp krizi – Kalbe kan akışı engellenmiş bir arter nedeniyle durdurulur (dolaşım sorunu).
  • Kalp durması – Kalp bozulmaya başlar ve elektriksel bir arıza nedeniyle elektrik çarpması doğru şekilde durmaz (elektrik sorunu).
  • Konjestif kalp yetmezliği – Kalbin pompalama kapasitesinin azaldığı bir durum.
  • Aritmi – Kalbin anormal şekilde atmaya başladığı, çok yavaş, çok hızlı veya atlayan atımlar.
  • Periferik Arter Hastalığı – Uzuvlarınızdaki kan akışını azaltan arterlerin daralmasından kaynaklanan dolaşımsal bir problem.
  • İnme – Kan akışının kısıtlanması sonucu beyinde hasar.
  • Konjenital kalp hastalığı – Kalpte bir anormallikle doğmak.

Yukarıda belirtilen durumlardan mustarip olma riskinizi artıran kardiyovasküler hastalıklarla ilişkili birkaç risk faktörü vardır. Neyse ki, bu risk faktörlerinden bazıları değiştirilebilir (kontrolünüz altında) ve değiştirilemez (kontrolünüz altında değil). Her iki kalp damar hastalıkları risk faktörü türü, bu rahatsızlığı daha iyi kontrol etme / önleme avantajınız için kategorize edilmiştir.

Değiştirilebilir risk faktörleri:

Hipertansiyon (Yüksek Tansiyon)

Dünyada Kalp Damar Hastalıkları ölümünün önde gelen nedenidir.

“Sessiz katil” olarak bilinir, çünkü çoğu insan, bunun farkında değildir çünkü çoğu zaman hiçbir uyarı işareti veya semptomu yoktur.

Tütün Kullanımı

Sigara içmek arterlerin iç kısmına zarar verir, lipit profilinizi olumsuz etkiler (kötü kolesterolü artırır ve iyi kolesterolü düşürür) ve pıhtılaşma şansını arttırır.

Nikotin kan basıncını, kalp atış hızını arttırır ve kanın daha sert olmasını sağlar.

İkinci dumana maruz kalmak da Kalp Damar Hastalıkları riskinizi artıracaktır.

İYİ HABER … Sigarayı bıraktıktan sonra Kalp Damar Hastalıkları riskiniz sigara içmeyenlerin yaklaşık seviyelerine geri döner.

Yükseltilmiş Kan Şekeri (Diyabet)

Diyabet hastasıysanız, Kalp Damar Hastalıklığı geliştirme ihtimaliniz 2-4 kat daha fazladır.

Kan damarlarına zarar verir.

Şeker hastasıysanız, kalp krizi, felç, periferik arter hastalığı ve kalp yetmezliği geçirme ihtimaliniz 2-3 kat daha fazladır.

Diyabetin neden olabileceği sinir hasarı nedeniyle farkında olmadan kalp krizi geçirebilirsiniz.

Fiziksel Hareketsizlik

Fiziksel hareketsizlik, her hafta 2,5 saatten az orta derecede egzersiz veya her hafta 1 saatten fazla kuvvetli egzersiz olarak tanımlanır.

Düzenli egzersiz yapan bireylere kıyasla, KVH riskinizi arttırır ve erken birçok hastalıktan ölür.

Hareketsiz davranış, kilo alımına, kan basıncında artışa ve bel çevresine neden olur.

Egzersiz, kalpleri vücudun etrafına kan pompalama, kan dolaşımını iyileştirme, arterleri esnek tutma, kolesterol ve yağ seviyelerini düşürme, kalp atış hızını düşürme ve kalbin genel stresini azaltma kapasitesini artıracaktır. Fiziksel olarak hareketsizseniz, bu faydaları kaybedeceksiniz.

Sağlıksız Diyet

Doymuş ve trans yağ oranı yüksek gıdalar tüketmek, kolesterol seviyenizi arttırır.

Yüksek miktarda tuz alımı, kan basıncında artışa neden olur.

Sağlıksız bir diyet, Kalp Damar Hastalıkları ve diyabet gibi diğer kronik hastalıklarla ilişkili olan vücut yağında ve bel çevresinde artışa yol açacaktır.

Düşük meyve ve sebze alımı dünyadaki kalp hastalığının% 20’sini oluşturur. Ayrıca vücudu kalp hastalıklarına karşı korumaya yardımcı olan bileşenler içerir.

Kolesterol / Lipidleri

Artan kolesterol kan damarlarının daralmasına neden olur ve içlerinden kan akışını azaltır.

Kolesterol, doymuş ve trans yağlarda yüksek oranda bulunan gıdalardan arındırılır.

Amacınız daha yüksek miktarda ‘iyi’ kolesterol (HDL) ve daha az miktarda ‘kötü’ kolesterol (LDL) elde etmektir.

Dişi hormonu östrojen HDL kolesterolü artırmaya çalıştığı için dişilerde genellikle kolesterol düşüktür.

Güvenli kolesterol çeşitleri:

Toplam Kolesterol – 4.0 mm / L’nin altında

LDL Kolesterol – 2,0 mmol / L’nin altında

HDL Kolesterol – 1.0 mmol / L’nin üstünde

Trigliseritler – 1,7 mmol / L’nin altında

Bireysel aralıklar, başka kronik rahatsızlığınız varsa veya kardiyak olay geçirdiyseniz değişebilir.

Aşırı Kilo ve Obezite

Karın bölgesinde fazladan ağırlık tutmak tansiyonunuzu, lipit seviyelerinizi ve vücudunuzun insülini düzenleme yeteneğini (kan şekeri seviyenizi düzenleyen bir hormon) olumsuz yönde etkiler.

Karın içi kilonuzu artırdıkça, diyabet ve hipertansiyon alma riskiniz de artar.

Stres

Tansiyon, kalp atım hızı artışları ile ilişkilidir ve düzensiz kalp atımlarına neden olabilir. Stresli bir yaşam tarzı, sizi sağlıksız yiyecekler yemek, sigara içmek ve uykuyu azaltmak gibi kötü yaşam tarzı alışkanlıklarını benimsemeye teşvik edecektir. Tüm bu faktörlerin kalp sağlığınız üzerinde olumsuz bir etkisi olacaktır.

Değiştirilemez risk faktörleri: (kontrol edilemeyen, tedavi edilemeyen veya değiştirilemeyen risk faktörleri)

Yaş

Kalp Damar Hastalıkları geliştirme riski yaşla birlikte artar.

Kalbin odaları zayıflar, sertleşir ve daha az verimli çalışırlar.

Cinsiyet

Erkekler menopoz öncesi kadınlara kıyasla kalp hastalığı riski daha fazladır. Bununla birlikte, menopoz geçtikten sonra, hem erkekler hem de kadınlar eşit derecede risk altındadır.

Aile Öyküsü

Birinci derece kan akrabasında 55 yaşından önce bir erkek koroner kalp hastalığı veya felç geçirilmişse (bir erkek akraba için) veya 65 yaş (bir kadın akraba için) varsa, risk artar.