Karotis hastalığında kalp damar cerrahisinde nasıl tespit edilir?

Karotis arter hastalığı beyine giden şah damarı tıkanıklığıdır. Bu hastalık ileri yaşlarda, şeker hastalığı olanlarda veya ileri derece ateroskloretik denilen yaygın damar hastalığı olan kişilerde görünür. Bu durum kalbi besleyen damarlarda oluşan tıkanıklıkla bir farkı yoktur. Tek fark beyni besleyen damarlarda küçük yağlı kolestrol plaklarının taşlaşarak oturmasıdır. Bu oturmuş olan plaklar beyine giden kan akımını etkiler. Hastada kroner damar tıkanıklığın kalp krizine sebebiyet verebilmesi gibi beyine giden damarlarında tıkanıklığı da felce neden olabilir.

Hastalık zaman zaman sol veya sağ tarafta uyuşma; uyuşmanın olduğu yerde tutamama, güçsüzlük, düşme, baygınlık, ağız fonksiyonlarının yerine gelmemesi (çiğneyememe) ve gözlerde görme bozuklukları ortaya çıkabilir. Bu belirtiler ortaya çıktığında ilk yapılacak işlem şah damarı ultrasonu yani karotis ultrasonu çekilir. Ultrason dalgalarıyla tıkanıklık tespit edilir. Kesin tedavisinde ise darlığın tam olarak ortaya çıkmasından sonra karar verilir. Stent mi takılacak yoksa damar ameliyatı mı yapılacak karar vermek için tomogrofik anjio ya da emar anjio çekilebilir. Sonuçlara göre net tedavi ortaya konulur. Genellikle şah damarı ameliyatları %1 gibi çok düşük tehlike riskleriyle gerçekleştirilir.