Kalp damar cerrahisi hastalığı aort anevrizması nedir, nasıl teşhis edilir?

Aort damarı kalpten çıkan temiz kanı taşıyan en büyük damardır. Kalple arasında aort denen bir kapak bulunur. İlk dalları kalbi besleyen dallardır. Daha sonra, kol ve beyni besleyen dalları mevcuttur. Aşağı doğru inen aort damarı, göğüs boşluğunun içinde omurganın hemen önünde yer alıp diyaframa geçer. Sonrasında karın bölgesini geçip böbrek damarlarını ve bağırsak damarlarını verdikten sonra bacağa yönelip her iki bacağa yönelip ardından aort biter. Büyük, uzun bir damardır. Çap olarak 2,5-3 cm kalınlığında bir damardır. Alt uçlarına doğruda gederek incelme görülür.

Anevrizma, terimsel olarak genişlemedir. Aort anevrizması, aort damarının genişlemesi anlamındadır. Aort damarının normal çapının iki misli aşmasıdır. Çapı iki misline gelen aort damarı ameliyat sınırlarındadır. Çeşitleri mevcuttur. Aort anevrizması hastalarda hiçbir belirti görülmeksizin meydana gelebilir ya da çapına genişleme oranına ve bulunduğu yere bağlı bazı belirtileri gösterebilir. Nefes darlığına, bel ağrılarına neden olabilir. Genel olarak hastalık hasta tarafından rutin kontrollerde tesadüfi bir şekilde fark edilir. Bu yüzden düzenli rutin kontrollerinizi yaptırmanız oldukça önemlidir.

Hastalığın seyrinde, aort anevrizmasına bağlı yırtıklar oluşabiliyor. Hemen kalpten sonra çıkan ve göğüs boşluğu içinde olan aort yırtılmalarında iki türlü yırtılma mevcuttur. Birincisi, diseksiyon adını verdiğimiz iç kısmının dış kısmından ayrılması, iki tabakanın tamamen ayrılıp, aortun duvarının içine kan girmesi halidir. Bu durum çok ciddi göğüs ve sırt ağrısıyla seyreder. Çoğu zaman, kalp kriziyle karıştırılır. İkincisi karın anevrizmasıdır. Bu durumda ise etraf dokuya kan sızıntısı şeklinde olur. Bel ve karın ağrısıyla kendini gösterir.

Aort anevrizmasında risk grupları arasında, koah hastaları, yüksek tansiyon hastaları, damar sertliği hastaları, kalp kapakçıklarında sorun yaşayan hastalar bulunur. Hastalığı teşhis edebilmek için ekokardiyografi dediğimiz kalbin ultrosonografisi çekilebilir ve tansiyon kontrolü gerçekleştirilir. Her şeyden önemlisi kalp damar cerrahisi hastalıklarında rutin kontroller çok önemlidir. Özellikle risk grubu altındaysanız her altı ayda bir uzman hekime muayene olmanız da fayda vardır.